logo_lena_gavelin

Kontakta mig:
lena@run4heart.se
Mobil: 070-6678783

Veckans pass

Tipsar här varje vecka om inspirerande och utvecklande träningspass för Trailrunning Sweden. 

På gång:

Vill du få hjälp med ditt träningsupplägg. Få feedback på den träning du genomfört. Hjälp att nå ditt mål.
Läs mer här
 

Ta del av run4heart nyhetsbrev

vad händer:

2019 > 11

Hit bar dagens promenad, underbar eftermiddag med frisk luft. Hit bar dagens promenad, underbar eftermiddag med frisk luft.

Idag är det 7 veckor sedan jag opererade bort slemsäck och lite annat i hälen. Jag följer mitt rehabprogram och det känns som jag är på rätt väg. De första 6 veckorna har inneburit väldigt låg belastning. Från vecka 3, då jag fick börja cykla lätt, har träningen bestått av 15-30 min. cykel med lätt belastning 3 ggr/vecka. Till det har jag lagt lite överkroppstyrka och bålövningar, där jag inte behöver belasta foten på något sätt. Har också kunnat promenera kortare sträckor. Från och med denna vecka ska jag få öka belastningen vilket känns riktigt skönt, idag fick jag till och med till en promenad ca 40 min. i lite raskare takt. Så underbart att få lite frisk luft, helst en sådan här dag när solen visade sig, minusgrader och utsikt över vita fjäll. Då vet jag vad jag mår bra av.. att få röra mig utomhus och kunna andas frisk luft samtidigt som jag får njuta av naturen. 

Läs hela inlägget »
Fotoperation 9 oktober
Fotoperation 9 oktober

Det är nu snart en månad sedan jag gjorde en opeartion av min höger fot. Under ett par års tid har jag slitit med smärta och svullen häl, det har gått bättre ibland och vid vissa tillfällen väldigt ont. Jag har varit till olika ortopedläkare med inte fullt så bra resultat, smärtan har kommit tillbaka när jag återgått till mer löpning. I våras fick jag nog.. Kollade upp lite vad andra löpare med problem i hälen gjort och vart de fått hjälp. Jag fick till slut remiss till Hålan Alfredson i Umeå. Äntligen fick jag träffa en läkare som jag kände förtroende för, som inte "bara" ville spruta kortison i hälen utan kunde förklara vad som var fel och vad som borde göras. En kraftigt inflammerad slemsäck och operation krävdes. Rehab ca 3 månader.
Inte så roligt att lägga sig på operationsbordet i maj, när hela våren med uppbokade löpgrupper och hela sommarsäsongen skulle bli förstörd. Det tyckte inte läkaren heller utan föreslog att jag skulle vänta till hösten, springa det jag kunde under vår/sommar och sedan ta kontakt och beslut när jag ville göra en operation.

Så.. jag har sorungit i sommar, mer eller mindre ont, inte känt mig motiverad att göra längre pass, då smärtan då har blivit större, men jag har kunnat springa och göra de jobb jag velat. Hela tiden med tanken att jag ska göra en operation, för jag vill ju kunna springa utan smärta, vill kunna springa de där underbara passen på fjället, utan att ha ont, kunna fortsätta jobba som löpcoach och anordna löpupplevelser.

Så den 9.e oktober var det dags, och nu är det gjort. En månads rehab är gjort och jag kan nu gå på foten, men det blir inga långa promenader och i begränsad fart. Har börjat cykla utan belastning, hela 30 min!

Mitt mål nu är att bli helt bra, kunna springa utan smärta och kunna fortsätta leva som löpare, kunna springa mina härliga pass i fjäll och/eller bergsmiljöer, uppleva nya miljöer med löpskor utan smärta.  

Korta promenader, med tid attt reflektera och titta påfjällen, till våren springer jag där igen... Korta promenader, med tid attt reflektera och titta påfjällen, till våren springer jag där igen...

Just nu bestär min rehab av korta promender. Cykel utan belastning samt stretch av foten 2-3 minuter/dag. Lägger till lite styrketräning där jag inte behöver involvera foten t.ex. armhävningar(på knä), sit ups, rygglyft + att jag får tid till mer yoga och meditation på mornarna. Kanske jag blir lite rörligare och starkare i bål och armar efter detta?

Läs hela inlägget »

yrke: IdrottspedagogInspiratör & löptränare

Idrottspedagogik m idrottsmedicin
Idrottspsykologi Friidrottsförbundets löptränarutbildning
Flera års erfarenhet av löpkurser, att teknikträna motionärer, för att hitta sitt löpsteg och utvecklas som löpare.
Viktigaste hitta träningsglädjen!

min
löparkarriär:

10 år i friidrottslandslaget 2001–2010.
VM Paris 2003,
EM Göteborg 2006,
EM Barcelona 2010.
8 landskamper.

minnesvärda segrar:

Stockholm Marathon 2002, Göteborgsvarvet 2002, Finnkampen 2002 och 2004, Tjejmilen 2001 och 2004, Monaco Marathon 2006 , Lidingöloppet 2002 samt 2004–2006, Swiss Alpine Bergsmarathon 78 km 2009

Andra segrar
(efter min "karriär")

Axa Fjällmaraton 2013
Höga Kusten Trail 43 K 2015 
UTGS 50 K 2015
Vemdalen Fjällmaraton 2016 & 2017
Största segern är att kunna springa!

personliga
rekord:

5 000 m - 16.32 (bana)
10 000 m - 34.04
(Tjejmilen 33.35)
Halvmaraton - 1.13.03
Marathon - 2.30.39(svenskt rekord 2003-2007)
Lidingöloppet 30 K - 1.53.13

Lägenhet i
Vålådalen uthyres









Intresserad att hyra vår lägenhet i Vålådalen,
när vi inte är där och tränar?
4 bäddar med plats för extrasäng. Läs mer

Ring: Micke 070-924 50 78

Bloggarkiv

Run4heart med Lena Gavelin
Träning, läger, resor och andra aktiviteter inom löpning.