Kontakta mig:
lena@run4heart.se
Mobil: 070-6678783

Veckans pass

Tipsar här varje vecka om inspirerande och utvecklande träningspass för Trailrunning Sweden. 

På gång:

Möt våren i Kroatien 3-10 april 2018

Livsnjutning betyder löpning längs vackra stränder och i berg med storslagna vyer. Det betyder också god mat med nya smaker och nya spännande platser. En stor dos skratt, glädje och gemenskap ingår, liksom avkoppling och tid att andas.
Läs mer & anmälan

Trail Camp Alquézar
5-12 maj 2018.

Anmälan är öppen! 
Maila: lena@runheart.se
Eller anmäl direkt här

Ta del av run4heart nyhetsbrev

vad händer:

2014 > 11

Även om jag nu ser fram emot att snaaart! få ta på mig skidpjäxorna, kan jag inte låta bli att längta till nästa löparsäsong, då ett par nya Salomon Fellraiser landat hemma i Ås. Det var den trailsko jag använt mest av i sommar, det blev några mil... Jag gillar känslan och greppet jag kan få i den när jag springer, i framförallt fjällterräng. Tur att den också funkar och ger extra grepp när jag tar mig ut på lite hala vägar nu när snön kommit till Ås. 

Läs hela inlägget »

Igår träffade jag Lovisa och Tobias, som ska träna med P4 gänget!
Lyssna här

Läs hela inlägget »
Härlig löpning i höstfjällen, klar luft vackra färger då solen ligger lågt över fjällen. Men nu längtar jag efter snö, minusgrader och skidor. Njut av  att vi har årstider! Härlig löpning i höstfjällen, klar luft vackra färger då solen ligger lågt över fjällen. Men nu längtar jag efter snö, minusgrader och skidor. Njut av att vi har årstider!

Det bästa med att bo i Sverige och i närheten av svenska fjällen, är årstiderna. Varje årstid har sin charm, jag kan längta efter varje årstid på sitt sätt. Att knyta på sig löpskorna och springa på bar mark på våren, att nyttja de långa ljusa kvällarna på somrarna, att springa på fjället i klar höstluft och alla vackra färger, men nu längtar jag efter riktig vinter = snö och skidor! Jag gillar verkligen hösten som bland annat bjuder på den bästa fjällöpningen, klar luft och härligt mys, men nu har vi haft höst en lång tid. I helgen är det 1.a advent, då vill jag ha snö, jag behöver få lite ljus i höstmörkret, längtar efter skidpremiär på riktig snö. Snö i skogen, snö i träden och en vit advent. Jag slipper gärna snöslask och regn, nej ge mig "riktig" vinter på en gång. Fördelen med våra årstider är att det blir naturlig övergång i olika träningsperioder, nu börjar kroppen vara lite sliten av en lång höst, då är det läge att få träna alternativt på skidor, även om vinterlöpning också har sin charm, knarr under skorna, rimfrost i ansiktet, kall näsa och varmt hjärta. Nu får det bli vinter! Ha en bra vecka!

Läs hela inlägget »
P4 gänget har bl.a. fått i hemläxa att träna knästabilitet med enbensböj framför spegeln hemma. Att rita gubbar på knäna kan vara ett sätt att kontrollera att knät går rakt, och inte vinklar inåt :-) P4 gänget har bl.a. fått i hemläxa att träna knästabilitet med enbensböj framför spegeln hemma. Att rita gubbar på knäna kan vara ett sätt att kontrollera att knät går rakt, och inte vinklar inåt :-)

Helt otroligt vad veckor kan gå fort, föregående vecka sa verkligen bara svisch... Det rullar på som vanligt och förra veckan innehöll extra mycket aktiviteter då jag förutom avslut med kommunens löpgrupper(Tack för i år!), hade löpträning och sändning med P4 tränar under måndagen. Den sedvanliga löpgruppen med landstinget på onsdagskväll och två privatlektioner med löpträning, så inte konstigt att veckan flög iväg. 
Den viktiga styrketräningen!
Något jag lagt märke till när jag möter så många som vill förbättra sin löpteknik, bli snabbare och/eller springa längre är att väldigt många tappar en del i den viktiga styrketräningen, detta märks bl.a. på att många har problem med knästabiliteten, så veckans tips får bli träna knästabilitet! Börja med vanliga benböj, gärna framför en spegel, kontrollera att knäna går rakt över foten och inte faller in, fortsätt med enbensböj på samma sätt, gå så långt ner att du känner att du har kontroll över knät. Gör 10 repetioner på varje ben, börja så och utveckla senare till 2-3 set. Detta går utmärkt att göra framför en spegel hemma. Lycka till!
 

Läs hela inlägget »

Det känns så himla roligt att få erbjuda ett nytt träningsläger i Alquézar 2015. Jag älskar de bergen, löpningen, naturen, atmosfären, byn... det är en fantastiskt mysig by med mycket charm. Vi kommer att åka i en mindre grupp, dels för att jag vill hinna med att lära känna alla, att vi får en bra gruppgemenskap och att alla ska få ut sitt bästa av veckan. Lägret är en helhet av upplevelser, spansk mat, vingårdar, olivlundar och att lära känna andra löpentusiaster från andra delar av Sverige men även de spanska lokala bergslöparna. 
Extra roligt att anmälningarna redan börjat trilla in och hälften av platserna är nu bokade, så skynda dig för att få vårens löpupplevelse!
Anmäl dig vi mail till mig lena@run4heart.se mer information

Lite bildinspiration:

Läs hela inlägget »
Ingefära, färsk eller färskpressad i juiceform, kanon mot förkylning. Ingefära, färsk eller färskpressad i juiceform, kanon mot förkylning.

Har sedan slutet av förra veckan dragits med rejäl förkylning, länge sedan jag verkligen "gav upp" och gick hem från jobbet ett par timmar tidigare, gick då raka vägen och köpte färsk ingefära åkte sedan hem och bäddade ner mig. Jag kan säga att det inte händer speciellt ofta att jag går och lägger mig innan kvällning... Fortfarande rejält förkyld, men 14 timmars sömn och färsk ingefära gjorde ändå att jag var piggare dagen efter och har gjort att jag orkat vara uppe om dagarna och ta itu med en del jobb. Nu väntar ytterligare några dagar med prio på sömn och tuggande på ingefära, mycket vitaminer och dryck, så hoppas jag det går över lika snabbt som det kom...
Ta hand om er och glöm inte den viktiga sömnen! Bra sömn ger bättre förutsättningar att hålla sig frisk och är en av de bästa botemedel om du blir sjuk.

Läs hela inlägget »

yrke: Idrottspedagog & löptränare

Idrottspedagogik m idrottsmedicin
Idrottspsykologi Friidrottsförbundets löptränarutbildning
Flera års erfarenhet av löpkurser, att teknikträna motionärer, för att hitta sitt löpsteg och utvecklas som löpare.
Viktigaste hitta träningsglädjen!

min
löparkarriär:

10 år i friidrottslandslaget 2001–2010.
VM Paris 2003,
EM Göteborg 2006,
EM Barcelona 2010.
8 landskamper.

minnesvärda segrar:

Stockholm Marathon 2002, Göteborgsvarvet 2002, Finnkampen 2002 och 2004, Tjejmilen 2001 och 2004, Monaco Marathon 2006 , Lidingöloppet 2002 samt 2004–2006, Swiss Alpine Bergsmarathon 78 km 2009

Andra segrar
(efter min "karriär")

Axa Fjällmaraton 2013
Höga Kusten Trail 43 K 2015 
UTGS 50 K 2015
Vemdalen Fjällmaraton 2016 & 2017
Största segern är att kunna springa!

personliga
rekord:

5 000 m - 16.32 (bana)
10 000 m - 34.04
(Tjejmilen 33.35)
Halvmaraton - 1.13.03
Marathon - 2.30.39(svenskt rekord 2003-2007)
Lidingöloppet 30 K - 1.53.13

Lägenhet i
Vålådalen uthyres









Intresserad att hyra vår lägenhet i Vålådalen,
när vi inte är där och tränar?
4 bäddar med plats för extrasäng. Läs mer

Ring: Micke 070-924 50 78

Bloggarkiv

Run4heart med Lena Gavelin
Träning, läger, resor och andra aktiviteter inom löpning.