Kontakta mig:
lena@run4heart.se
Mobil: 070-6678783

Veckans pass

Tipsar här varje vecka om inspirerande och utvecklande träningspass för Trailrunning Sweden. 

På gång:

Möt våren i Kroatien 3-10 april 2018

Livsnjutning betyder löpning längs vackra stränder och i berg med storslagna vyer. Det betyder också god mat med nya smaker och nya spännande platser. En stor dos skratt, glädje och gemenskap ingår, liksom avkoppling och tid att andas.
Läs mer & anmälan

Trail Camp Alquézar
5-12 maj 2018.

Anmälan är öppen! 
Maila: lena@runheart.se
Eller anmäl direkt här

Ta del av run4heart nyhetsbrev

vad händer:

2016 > 01

Skidspår Skidspår

Ett problem för många löpare är att hålla sig skadefri, ofta kanske man vill för mycket och gärna springer även om allt inte känns helt ok. Under min elitsatsning hade även jag problem med många skador, en orsak var att jag helt enkelt sprang för mycket på hårda underlag och lyssnade inte tillräckligt eftersom viljan var så stor att träna mer..  Ett sätt att komma ur den onda cirkeln var att åka mer skidor.
När jag började springa på en högre nivå, så kom jag ursprungligen från längdåkningen, med det hade jag byggt upp en otroligt bra grund att stå på, men när löpningen tog överhand blev belastningen för hög. När jag tappade en hel säsong 2007, funderade jag hur jag skulle bryta den onda cirkeln, svaret blev att gå tillbaka och åka mer skidor. Jag anmälde mig till Vasaloppet och gjorde mycket grundträning under vintern på längdskidor. Ett bra sätt att träna uthållighet och kondition utan att få samma höga beslastning som på löpning. Dessutom är det fantastiskt härlig träningsform, när vintern är som bäst! 2009 vann jag sedan Swiss-alpine. En del av den uthållighetsträningen grundlade jag under vintern med längdåkning.
Så passa på! Ut i spåret, träna på längdskidorna och lägg din grund till en bra start inför trailsäsongen 2016.
Vad gör du i helgen? Jag hoppas på några mil i skidspåret i Vålådalen :-)

Ut i skidspåret
Ut i skidspåret

Du som har möjlighet! Längdåkning super för din uthållighet och kondition. Lägg en del av din grundträning vintertid i skidspåret, det har du nytta av till sommarens trail-löpning!
// Lena

Läs hela inlägget »

Varför inte ge dig själv en kickstart, genom att boka personlig träning, eller hänga med på någon/några av mina aktivteter 2016.

God fortsättning!

Läs hela inlägget »
Fjällen är fantastiska trots kalla händer, frusna tår, -15 och kraftig blåst, desto skönare att sitta i stugvärmen "bara vara" och höra vinden vina därutanför,elda för att hålla något sånär värme, krypa ner i sovsäcken och sedan få vakna till en blå himmel, en sol som är på väg upp och moln som passerar snabbt i vinden - kärlek.
Fjällen är fantastiska trots kalla händer, frusna tår, -15 och kraftig blåst, desto skönare att sitta i stugvärmen "bara vara" och höra vinden vina därutanför,elda för att hålla något sånär värme, krypa ner i sovsäcken och sedan få vakna till en blå himmel, en sol som är på väg upp och moln som passerar snabbt i vinden - kärlek.
Att få vakan här, det är fantastiskt.
Att få vakan här, det är fantastiskt.
Inne i stugvärmen, när vinden viner utanför med -15 och stark blåst är kyleffkten stor därute. Inne i stugvärmen, när vinden viner utanför med -15 och stark blåst är kyleffkten stor därute.

Kanske det inte undgått någon, borde även själv vara så väl medveten, men insikten kommer varje gång - jag älskar verkligen fjällen! Stillheten, variationen, vidderna, luften... Lycka är att ha träffat en kille som vill vara där med mig. Här kan man "bara vara", springa, åka skidor, vandra, ta det lugnt, träna hårt eller något däremellan. I måndags gick vi en tur på turskidor med sovsäck, matsäck, chokladtermos och annan mat packad i ryggsäcken för en övernattning. Turen gick från Vålådalen till Lunndörren, 14 km - det kan ta några timmar när man tar det på turskidor i lagom takt, stannar och fikar och "bara är", desto närmare vi kommer mot Lunndörrstugan, desto blåsigare blir det, sista backen blir till slut en liten kamp mot blåsten och blåfrusna fingrar, ändå så härligt, framförallt att se stugan. Att nå sitt mål är alltid en form av njutning. Jag trodde förstås att eftermiddaen även skulle bjuda på en tur i Lunndörrspasset, men vädret ville annat och det blev istället att få upp värme i stugan, elda, värma frusna händer och sedan en fantastisk bastu med vinden vinande utanför knuten.

Hemfärden bjöd på sol, kallt men fantastisk vinterdag.
Hemfärden bjöd på sol, kallt men fantastisk vinterdag.

Det är när jag går härute jag inser hur lycklig jag är som kan vara här som orkar gå/åka skidor eller springa ute i fjällen, även om det inte går fort och underlaget ibland ger sina begränsningar(denna gång i form av sten och mossa, då snötäcket inte är så stort), då är jag glad över att jag är här och inser vilken glädje det ger mig och glad att jag kan göra det. Då känns skidåkning på träningsspåret långt borta, här kan jag njuta på ett annat sätt, långt från att snurra varv på varv på en konstsnöslinga. eller räkna km och tid på ett träningsspår, även om det också kan ha sin tjusning :-)

Nu ser jag fram emot en vintersäsong med flera fjällturer, stugövernattning, lättare och tuffare strapatser, sol, vind, vita fjäll och upplevelser!

Ta hand om er därute och glöm inte att "bara vara" emellanåt, utan klocka utan krav - som en dag på fjället.

Läs hela inlägget »

yrke: Idrottspedagog & löptränare

Idrottspedagogik m idrottsmedicin
Idrottspsykologi Friidrottsförbundets löptränarutbildning
Flera års erfarenhet av löpkurser, att teknikträna motionärer, för att hitta sitt löpsteg och utvecklas som löpare.
Viktigaste hitta träningsglädjen!

min
löparkarriär:

10 år i friidrottslandslaget 2001–2010.
VM Paris 2003,
EM Göteborg 2006,
EM Barcelona 2010.
8 landskamper.

minnesvärda segrar:

Stockholm Marathon 2002, Göteborgsvarvet 2002, Finnkampen 2002 och 2004, Tjejmilen 2001 och 2004, Monaco Marathon 2006 , Lidingöloppet 2002 samt 2004–2006, Swiss Alpine Bergsmarathon 78 km 2009

Andra segrar
(efter min "karriär")

Axa Fjällmaraton 2013
Höga Kusten Trail 43 K 2015 
UTGS 50 K 2015
Vemdalen Fjällmaraton 2016 & 2017
Största segern är att kunna springa!

personliga
rekord:

5 000 m - 16.32 (bana)
10 000 m - 34.04
(Tjejmilen 33.35)
Halvmaraton - 1.13.03
Marathon - 2.30.39(svenskt rekord 2003-2007)
Lidingöloppet 30 K - 1.53.13

Lägenhet i
Vålådalen uthyres









Intresserad att hyra vår lägenhet i Vålådalen,
när vi inte är där och tränar?
4 bäddar med plats för extrasäng. Läs mer

Ring: Micke 070-924 50 78

Bloggarkiv

Run4heart med Lena Gavelin
Träning, läger, resor och andra aktiviteter inom löpning.