Kontakta mig:
lena@run4heart.se
Mobil: 070-6678783

Veckans pass

Tipsar här varje vecka om inspirerande och utvecklande träningspass för Trailrunning Sweden. 

På gång:

Möt våren i Kroatien 3-10 april 2018

Livsnjutning betyder löpning längs vackra stränder och i berg med storslagna vyer. Det betyder också god mat med nya smaker och nya spännande platser. En stor dos skratt, glädje och gemenskap ingår, liksom avkoppling och tid att andas.
Läs mer & anmälan

Trail Camp Alquézar
5-12 maj 2018.

Anmälan är öppen! 
Maila: lena@runheart.se
Eller anmäl direkt här

Ta del av run4heart nyhetsbrev

vad händer:

2016 > 02

När dessa bilder dök upp från Santi(en av våra guider) och Alquézar på facebook idag, kom längtan! Den mysiga byn, bergslöpning, den härliga maten, upplevelser, sol, berg och dagar av löpning i den här miljön. Bara drygt två månader kvar...

Vi har några platser kvar till vår trail-camp i Alquézar, första veckan i maj. Med risk för att du måste åka tillbaka efter första vistelsen, tycker jag ändå att du ska ta chansen att hänga på!

Vill du också bo och uppleva den här miljön? Anmäl dig till Trail Camp Alquézar. Förutom att jag tar dig runt på de närmaste traillederna, så tar jag även hjälp av lokala guiderna i byn som Pau och Santi

Läs hela inlägget »

I helgen var det dags igen, ett nytt maratonlopp, på skidor... Som "gammal" längdskidåkare har jag väl lite fördel, att jag åkt mycket skidor sedan jag var barn, hursom är det en bra träningsform även som löpare. Numer ser jag mig som en skidmotionär som gärna tar på sig nummerlappen och med den på försöker jag alltid(för det mesta) göra så bra som möjligt av den dagen. Med skidloppen får jag riktigt bra träningspass, den där känslan efteråt som man bara får efter tävling :-) Jag tar ut mig lite extra. Dessutom är skidor ett riktigt bra komplement till löpningen. Längdåkning ger mig kondition, bålstabilitet, allmän styrka och skonsamma träningstimmar dessutom är det fantastiskt att fina vinterdagar kunna åka ut ett par timmar i skog och fjäll.
Att skidåkning är något skonsammare än löpning, gör att jag faktiskt kan åka två maratonloppp på en vecka och däremellan klämma in 10 km kommunskida i elljusspåret hemma i Ås. Att jag är en bättre löpare än skidåkare visar sig att jag har svårt att komma ner i samma tider på 42 km skidåkning som mina bästa maratontider på asfaltsmaraton. Denna helg åkte jag in på 2.36 att jämföra med mitt personbästa på 2.30 på "löpmaraton". Nästa helg är det dags igen 42 km i Haldo Hanssons minne :-). En ny utmaning, härligt skidpass och (förhoppningsvis) "go känsla" efter målgång.

Förra lördagen 41 km i Ö-vik, denna lördag 42 km i Östersund, däremellan ett kvällslopp, 10 km kommunskida hemma i Ås. Skidsäsong :-)
För att hålla igång löpmusklerna och lite löptålighet försöker jag lägga in en eller ett par pass med löpning även under "skidveckorna". Ha en fortsatt bra vecka!
// Lena

Läs hela inlägget »

Föregående vecka började jag med jobbdagar och skidor i Vålådalen i fantastiskt vinterväder. Veckan avslutades i Ö-vik, med tävlingspremiär i blåst nollgradigt och delvis snö och regn.

Första loppet 2016, blev 41 km skidor i Ö-viksterrängen på Skyttis. Tre varv på en ca 13,5 km bana, i nollgradigt snö som senare även övergick i regn. Vissa gånger inser man hur enkelt det är med löpning, "bara" dra på sig löparskorna, och sedan dra iväg. Skidlopp kräver lite mer, testa skidor, få till något sånär med glid samtidigt som jag vill ha bra fäste för att kunna "springa" uppför backarna. I detta skidföre är det svårt att få det perfekta, så fick staka och jobba lite extra ... :-). Men, hur det än är, roligt med nummerlapp och få kämpa lite mer, som man inte riktigt gör på träning och känslan efteråt när det är genomfört att man gjorde sitt bästa idag, fastän det inte alltid kanske räcker så långt som man önskat.. ;-). Bastun och maten efteråt kändes i alla fall riktigt bra. Och ja, jag kommer att tävla igen :-)

Startade veckan med ett par dagar i Vålådalen. Avslutade i Örnsköldsvik med Fjällrävenloppet, trött, lite sliten, men nöjd och skön känsla att vara i mål. Kaffet och mackan var riktigt god efter målet(det tyckte även Micke) :-)  :-)
Gilla utmaningen!

Läs hela inlägget »

yrke: Idrottspedagog & löptränare

Idrottspedagogik m idrottsmedicin
Idrottspsykologi Friidrottsförbundets löptränarutbildning
Flera års erfarenhet av löpkurser, att teknikträna motionärer, för att hitta sitt löpsteg och utvecklas som löpare.
Viktigaste hitta träningsglädjen!

min
löparkarriär:

10 år i friidrottslandslaget 2001–2010.
VM Paris 2003,
EM Göteborg 2006,
EM Barcelona 2010.
8 landskamper.

minnesvärda segrar:

Stockholm Marathon 2002, Göteborgsvarvet 2002, Finnkampen 2002 och 2004, Tjejmilen 2001 och 2004, Monaco Marathon 2006 , Lidingöloppet 2002 samt 2004–2006, Swiss Alpine Bergsmarathon 78 km 2009

Andra segrar
(efter min "karriär")

Axa Fjällmaraton 2013
Höga Kusten Trail 43 K 2015 
UTGS 50 K 2015
Vemdalen Fjällmaraton 2016 & 2017
Största segern är att kunna springa!

personliga
rekord:

5 000 m - 16.32 (bana)
10 000 m - 34.04
(Tjejmilen 33.35)
Halvmaraton - 1.13.03
Marathon - 2.30.39(svenskt rekord 2003-2007)
Lidingöloppet 30 K - 1.53.13

Lägenhet i
Vålådalen uthyres









Intresserad att hyra vår lägenhet i Vålådalen,
när vi inte är där och tränar?
4 bäddar med plats för extrasäng. Läs mer

Ring: Micke 070-924 50 78

Bloggarkiv

Run4heart med Lena Gavelin
Träning, läger, resor och andra aktiviteter inom löpning.