logo_lena_gavelin

Kontakta mig:
lena@run4heart.se
Mobil: 070-6678783

Veckans pass

Tipsar här varje vecka om inspirerande och utvecklande träningspass för Trailrunning Sweden. 

På gång:

Vill du få hjälp med ditt träningsupplägg. Få feedback på den träning du genomfört. Hjälp att nå ditt mål.
Läs mer här
 

Ta del av run4heart nyhetsbrev

vad händer:

2013 > 09

Tack vare dina råd och inspiration lyckades jag slå mitt personbästa med 6 minuter. Känns fantastiskt bra! Dra på i backarna, ta det lungt vid vätskekontrollerna och tillåta sig att gå i uppförsbackarna gjorde att det var en fröjd att springa tre mil. - från en nöjd löpare från helgens Lidingölopp.

Jag stod inte själv på startlinjen på årets Lidingölopp. Idag är jag däremot oerhört stolt över att få hjälpa andra att nå sina mål på bl.a. Lidingöloppet och när jag efter helgen får dessa rader på min mail, känner jag mig extra glad, även om jag inte själv genomförde 30 tuffa km på Lidingö i lördags.

Det var några år sedan jag nu stod på startlinjen för Lidingöloppet 30 km. Men jag har fortfarande ett speciellt förhållande till Lidingöloppet, ett av mina favoritlopp under min aktiva karriär. För mig är "riktiga" Lidingöloppet 30 km. Just för att den distansen och den terrängen finns bara på Lidingöloppet. Jag vann damernas 30 K 2002,2004,2005 och 2006, var tvåa 2008 och hade som sämsta tid 2:00:00, min bästa tid 1:53:13 står sig fortfarande som damrekord på distansen. Att jag dessutom sprungit fem Lidingö 15km  och två 10 km i K22 och dessförinnan ytterligare ett antal 10 km i juniorklass, så förstår ni att jag har ett speciellt hjärta för det loppet. Jag har dessutom sprungit Lidingöloppet Kina.

Seger i Lidingöloppet 30 K 2006
Seger i Lidingöloppet 30 K 2006

Idag har jag inte samma längtan att tävla och har inte hittat tillbaka till att springa bara för upplevelsen, jag vet mycket väl att jag inte kan göra de tider jag en gång presterat, men kanske jag kommer tillbaka om några år och spränger den där 2 timmars gränsen.

Bra jobbat alla löpare som genomförde årets Lidingölopp, kanske ses vi därute om några år... Men till dess glädjs jag lite extra till de jag lyckats stötta på vägen motnågot extra.

// Lena

Läs hela inlägget »

När jag var ute på min lilla fjällöpning mellan Ramundberget och Vålådalen fick jag den frågan ett par gånger. Vilket fick mig att reflektera lite extra inför frågeställningen. När någon vandrar med tung ryggsäck och kraftiga kängor mellan stugorna, tror jag inte det är någon som frågar vad de tränar inför, kanske snarare i sådana fall, om de tränat för att kunna genomföra det.

När jag satsade på att hela tiden göra bättre tider, kvalificera till mästerskap, så var löpningen/träningen inriktad just på det att springa fortare, ta nya personbästa, vinna tävlingar o.s.v..

Just nu kanske det är så att jag tränar just för den glädjen jag finner i att springa och för att just klara av den här typen av turer. För mig är att springa i fjällen en upplevelse, frihet och härlig tur just där och då. När jag springer i fjällen tänker jag inte träning på det sättet som jag kanske gör när jag springer på landsväg, bana eller liknande, jag tänker inte km tider, eller tid överhuvudtaget. Jag stannar vid en bäck och dricker, vid en utsikt och bara njuter, stannar för att fylla på med lite energi av t.ex. choklad, smörgås eller något annat.

Kanske är det just därför jag tränar idag, för att jag tycker det är en glädje att kunna springa, en frihet att kunna ge sig ut på fjällen och ta sig flera mil utan tanke på tid och rum.

Glädje och frihet i fjällen.
Så till er som ännu inte testat att springa i fjällen eller skogen i höst, det är inte försent det är fortfarande väldigt fint både i fjällen och ute i skogen. Ta en tur till någon fjällstuga, fika, njuta och uppleva. Det är kanske då du tackar dig själv att du lagt ner den träning du gjort, som gör att du faktiskt klarar av att ta dig fram med löpskorna ett par mil och glömma tider och hastighet. Och faktiskt jag tycker nog att det är mycket lättare att ta sig fram med lätta löpskor, lätt ryggsäck och tunnare löpkläder, istället för tunga kängor och 15-20 kg ryggsäck…

Det blir ingen mer fjällöpning för mig den närmaste tiden, jag blir nog kvar med jobb och köksrenovering under resten av hösten, men då tar jag istället någon tur i skogen, där jag kan uppleva natur och skiftningar, glömma tider och prestation...

// Lena

Läs hela inlägget »

yrke: IdrottspedagogInspiratör & löptränare

Idrottspedagogik m idrottsmedicin
Idrottspsykologi Friidrottsförbundets löptränarutbildning
Flera års erfarenhet av löpkurser, att teknikträna motionärer, för att hitta sitt löpsteg och utvecklas som löpare.
Viktigaste hitta träningsglädjen!

min
löparkarriär:

10 år i friidrottslandslaget 2001–2010.
VM Paris 2003,
EM Göteborg 2006,
EM Barcelona 2010.
8 landskamper.

minnesvärda segrar:

Stockholm Marathon 2002, Göteborgsvarvet 2002, Finnkampen 2002 och 2004, Tjejmilen 2001 och 2004, Monaco Marathon 2006 , Lidingöloppet 2002 samt 2004–2006, Swiss Alpine Bergsmarathon 78 km 2009

Andra segrar
(efter min "karriär")

Axa Fjällmaraton 2013
Höga Kusten Trail 43 K 2015 
UTGS 50 K 2015
Vemdalen Fjällmaraton 2016 & 2017
Största segern är att kunna springa!

personliga
rekord:

5 000 m - 16.32 (bana)
10 000 m - 34.04
(Tjejmilen 33.35)
Halvmaraton - 1.13.03
Marathon - 2.30.39(svenskt rekord 2003-2007)
Lidingöloppet 30 K - 1.53.13

Lägenhet i
Vålådalen uthyres









Intresserad att hyra vår lägenhet i Vålådalen,
när vi inte är där och tränar?
4 bäddar med plats för extrasäng. Läs mer

Ring: Micke 070-924 50 78

Bloggarkiv

Run4heart med Lena Gavelin
Träning, läger, resor och andra aktiviteter inom löpning.