Kontakta mig:
lena@run4heart.se
Mobil: 070-6678783

Veckans pass

Tipsar här varje vecka om inspirerande och utvecklande träningspass för Trailrunning Sweden. 

På gång:

Möt våren i Kroatien 3-10 april 2018

Livsnjutning betyder löpning längs vackra stränder och i berg med storslagna vyer. Det betyder också god mat med nya smaker och nya spännande platser. En stor dos skratt, glädje och gemenskap ingår, liksom avkoppling och tid att andas.
Läs mer & anmälan

Trail Camp Alquézar
5-12 maj 2018.

Anmälan är öppen! 
Maila: lena@runheart.se
Eller anmäl direkt här

Ta del av run4heart nyhetsbrev

vad händer:

2016 > 06

Ett antal år sedan jag var lite snabbare på slätt underlag, kan inte leva på gammal träning... Ett antal år sedan jag var lite snabbare på slätt underlag, kan inte leva på gammal träning...

Ja, så enkelt kan det vara. Jag har sagt det många gånger när jag coachar andra. Vill du bli bra på att springa backar - spring i backar, vill du bli bra på trail - spring i skog, fjäll och berg, vill du bli snabbare - spring intervaller.. Det där sista är något jag själv lagt på sidan i min egen träning den sista tiden. Man blir inte speciellt snabb på slätt underlag av att springa 3-4 timmar i fjällterräng, det vet jag ju.. men ändå, vad jobbigt det kan va´att ändå tro att det kanske funkar, jag har ju gjort det förut :-). 

Idag sprang jag mitt första lopp på under 10 km(8 km på St Olavsloppet), på väldigt lång tid. Jag har inte heller tävlat på platt underlag utan sten, rötter och kuperad terräng på väldigt lång tid och känslan? - det var jobbigt att försöka springa snabbt och än hur mycket jag ville, så sa benen tvärt emot. Inte heller lätt att ta ut sig helt och hållet, det var inga problem att springa tillbaka samma sträcka efter genomfört lopp, även om jag faktiskt(det är sant) försökte ta ut mig max :-)... Men, jag hade ändå en rolig tur där ute med lite mer självinsikt :-).
Nåja, man blir ju bra på det man tränar, just nu är jag ganska bra på att springa i fjällterräng, med många stopp och lite längre tid. Det är inte så illa det heller :-).

Lycka till alla som fortsätter kämpa på landsvägen fram till Trondheim de närmaste dagarna, på st Olavsloppet! Själv kanske jag tar någon tur upp på Antarsberget, när jag kommer till Norrmesunda framåt helgen, 2 km backe på en skogsstig Jag blir inte så mycket snabbare, men kanske lite bättre på att springa i lång backe :-).
Allt gott! // Lena

Läs hela inlägget »
Att hålla flera köpkurser i veckan ger oerhörd energi, men också en mental trötthet. Att hålla flera köpkurser i veckan ger oerhörd energi, men också en mental trötthet.

Det har minst sagt varit intensiva veckor denna vår, efter Spanienresan har tiden flugit eller.... sprungit iväg. Det har varit VårRus, löpgrupper(upp till 7 st/vecka), därtill förberedelser för andra aktiviter och arrangemang. Mitt i allt detta försöker jag själv hålla en någorlunda form för att orka med, vilket ibland inte går lika bra, då kroppen ofta varit för trött och tiden för knapp. Ibland kanske hjulet har snurrat för snabbt. Jag får oerhörd energi av att få leda löpkurser, att se människor utvecklas, deras glädje och inspiration sprider sig. Däremellan kan jag känna en stor längtan att få min egen tid, längtan till fjällen och fjällturer med bara mina egna tankar och naturens ljud/tystnad. Det är otroligt roligt att träffa andra få dela glädje och inspiration, desto mer kan jag uppskatta en tid för mig själv mina egna tankar och bara mig själv att ta hänsyn till, en kombination som måste få finnas. Efter en rolig men intensiv vår, har jag nu hittat till Vålådalen. Påskägget stod kvar på bordet vilket vittnar om att jag inte varit här på ett tag. Nu är påskägget borta, sommarblomma på bordet och jag har under eftermiddagen hunnit ett varv på Blanktjärnsrundan, det var underbart! Att det är 10 grader blåst och regn, är förstås lite trist, men spelar kanske inte så stor roll, några egna timmar på fjällstigar är ändå det enda jag behöver just nu.

Efter någon "egen timme" börjar längtan att få ta med mig fler ut på dessa turer och uppleva.

Jag planerar samtidigt för sommarens aktiviteter, det känns oerhört roligt att återigen få inspirera i fjällmiljö, få andra att älska fjällöpning, "bara vara", få uppleva kombinationen av trötthet, njutning, upplevelse, blöta skor, fjälltoppar, stenar, rötter, hunger, vila. Den upplevelse jag kan hitta här och som jag gärna delar med mig, jag ska bara hämta lite egen energi först :-).

Efter någon "egen timme" på fjället kommer längtan att få ta med mig fler ut på dessa turer

Häng gärna med på någon av mina fjällupplevelser i augusti! Ser fram emot att få visa mina fjällstigar i Vålådalen, från sista juli till 3 augusti med fjällöpning, löpteknik, topptur, långtur, yoga, avslappning och såklart avslutar vi alltid dagen med god mat, mycket snack och lite föreläsningar. Att komma tillbaka till fjällstationen efter en dag och kunna återuppleva tillsammans är fördelen att ute med vänner och/eller en lägergrupp.
Slutet av augusti är jag i Storhogna, för ett tjejläger med både vinprovning och massage som ingår i lägret. I Storhogna kommer vi direkt upp på fjället, så passar även dig som vill uppleva fjällöpning utan att behöva ta sig så många km innan vyerna breder ut sig.  något för dig som vill springa i fjället med andra tjejer, få egen tid med andra och unna dig lite extra med spa, tre-rätters middagar och förstås en massa inspiration.
Vi ses!

Läs hela inlägget »

yrke: Idrottspedagog & löptränare

Idrottspedagogik m idrottsmedicin
Idrottspsykologi Friidrottsförbundets löptränarutbildning
Flera års erfarenhet av löpkurser, att teknikträna motionärer, för att hitta sitt löpsteg och utvecklas som löpare.
Viktigaste hitta träningsglädjen!

min
löparkarriär:

10 år i friidrottslandslaget 2001–2010.
VM Paris 2003,
EM Göteborg 2006,
EM Barcelona 2010.
8 landskamper.

minnesvärda segrar:

Stockholm Marathon 2002, Göteborgsvarvet 2002, Finnkampen 2002 och 2004, Tjejmilen 2001 och 2004, Monaco Marathon 2006 , Lidingöloppet 2002 samt 2004–2006, Swiss Alpine Bergsmarathon 78 km 2009

Andra segrar
(efter min "karriär")

Axa Fjällmaraton 2013
Höga Kusten Trail 43 K 2015 
UTGS 50 K 2015
Vemdalen Fjällmaraton 2016 & 2017
Största segern är att kunna springa!

personliga
rekord:

5 000 m - 16.32 (bana)
10 000 m - 34.04
(Tjejmilen 33.35)
Halvmaraton - 1.13.03
Marathon - 2.30.39(svenskt rekord 2003-2007)
Lidingöloppet 30 K - 1.53.13

Lägenhet i
Vålådalen uthyres









Intresserad att hyra vår lägenhet i Vålådalen,
när vi inte är där och tränar?
4 bäddar med plats för extrasäng. Läs mer

Ring: Micke 070-924 50 78

Bloggarkiv

Run4heart med Lena Gavelin
Träning, läger, resor och andra aktiviteter inom löpning.