logo_lena_gavelin

Kontakta mig:
lena@run4heart.se
Mobil: 070-6678783

Veckans pass

Tipsar här varje vecka om inspirerande och utvecklande träningspass för Trailrunning Sweden. 

På gång:

Vill du få hjälp med ditt träningsupplägg. Få feedback på den träning du genomfört. Hjälp att nå ditt mål.
Läs mer här
 

Ta del av run4heart nyhetsbrev

vad händer:

2014 > 01

Jag har skrivit en del på slutet att inte riktigt hinna med eller prioritera den träning man varit van vid. Hur som är det ändå möjligt att peta in något pass i vardagen, det gäller bara att planera. Idag blev det 20 min löpning på löpband följt av 40 min. styrketräning, innan möten, jobb m.m.. Även om jag gärna genomfört ett längre pass så är det en timme bra träning.

Ha en bra vecka! // Lena

Läs hela inlägget »

Ibland är det svårt att få till den där träningen som man gärna vill göra, för att det är så mycket annat man för tillfället prioriterar. Jag vill inte skriva att man inte har tid, för alla har vi exakt lika många minuter på ett dygn, däremot kan jobbet, familjen, vänner andra intressen, hemmet m.m. m.m. .... ta för mycket av dessa minuter just för att man just nu prioriterar det lite högre. Nåväl ett sätt att ändå få till det här livspusslet är att träna till och/eller från jobbet. Igår sprang jag från mitt jobb och idag sprang jag till jobbet. Igår blev det 14 km och idag 10 :-). Det betyder att jag kan göra en extra sväng, om tid och lust finns eller ta kortaste vägen. Det krävs en liten planering vad gäller dusch ombyte o.s.v. men med en liten löpryggsäck, handduk och tvål på jobbet(bra om det finns dusch oxå...), så är det ett perfekt sätt att få in träningen i vardagen till jobbet ska vi ju ändå ta oss på något sätt.

Alla har vi lika mycket tid, 24 timmar om dygnet. sedan är det väldigt olika vad vi prioriterar. Ett sätt att nyttja tiden för att hitta tid till träning är att springa till och/eller från jobbet.


// Lena

Läs hela inlägget »

Jag hade planer på att skriva i bloggen efter helgen och orden fanns redan i huvudet, så kommer man in i veckan med jobb, möten, planeringar m.m. Kan ändå göra några reflektioner av helgen, ännu en härlig helg i Vålådalen. Jag säger som våra vänner som var med oss i helgen, härligt att bara va... Efter att ha lagt ner en elitkarriär, värdesätter man på ett annat sätt att få egen tid för träning, kunna träna ett längre pass äta gott, umgås med bästa vänner och som sagt bara vara utan några måsten. Även om jag i helgen fick till närmare åtta mil skidor på två dagar, så har jag ändå haft semesterdagar!

Nu väntar jobb de närmaste två helgerna, då tar jag med mig energin av att bara vara och njuter av att ändå få jobba med ett intresse, löpning, träning och människor.

Vad har du för mål under 2014? Ett av mina mål är att ge mig själv egen tid att bara vara, umgås med vänner ta dagen som den kommer och kanske få träna något extra långt pass när jag behöver det som mest.

Lycka till med dina mål! // Lena

Läs hela inlägget »

Efter julfirande i Ö-vik och Örebro, nyår i Ås så har vi nu haft några sköna dagar i Vålådalen. Äntligen hittat lite snö, även om vi vill ha mer... Sköna "lata" dagar kan ha lite olika innebörd, för mig har det varit 7 skidpass på 4 dagar och 16 skidmil, det känns i kroppen! Nu är jag så där härligt trött i varje muskel jag använt i skidspåren under dessa dagar. Mellan varven har vi ätit god mat, sett Tour de ski, badat bastu, träffat vänner och njutit av lediga dagar.

Efter dagens förmiddagspass, laddar med våfflor och finalen på Tour de ski.

Det känns verkligen i kroppen att det var länge sedan jag tränade så här mycket under en helg, men är ändå laddad av energi för att börja jobba, börja det nya året och allt som ska hända.

God fortsättning önskar vi er alla!
En bra start på det nya året. Trevligt nyårsfirande i Ås. Sedan sköna dagar i Vålådalen. nu är det dags att börja jobba igen, spännnade saker som händer under året bl.a med löparläger både i Spanien och i svenska fjällen!

Läs hela inlägget »

yrke: IdrottspedagogInspiratör & löptränare

Idrottspedagogik m idrottsmedicin
Idrottspsykologi Friidrottsförbundets löptränarutbildning
Flera års erfarenhet av löpkurser, att teknikträna motionärer, för att hitta sitt löpsteg och utvecklas som löpare.
Viktigaste hitta träningsglädjen!

min
löparkarriär:

10 år i friidrottslandslaget 2001–2010.
VM Paris 2003,
EM Göteborg 2006,
EM Barcelona 2010.
8 landskamper.

minnesvärda segrar:

Stockholm Marathon 2002, Göteborgsvarvet 2002, Finnkampen 2002 och 2004, Tjejmilen 2001 och 2004, Monaco Marathon 2006 , Lidingöloppet 2002 samt 2004–2006, Swiss Alpine Bergsmarathon 78 km 2009

Andra segrar
(efter min "karriär")

Axa Fjällmaraton 2013
Höga Kusten Trail 43 K 2015 
UTGS 50 K 2015
Vemdalen Fjällmaraton 2016 & 2017
Största segern är att kunna springa!

personliga
rekord:

5 000 m - 16.32 (bana)
10 000 m - 34.04
(Tjejmilen 33.35)
Halvmaraton - 1.13.03
Marathon - 2.30.39(svenskt rekord 2003-2007)
Lidingöloppet 30 K - 1.53.13

Lägenhet i
Vålådalen uthyres









Intresserad att hyra vår lägenhet i Vålådalen,
när vi inte är där och tränar?
4 bäddar med plats för extrasäng. Läs mer

Ring: Micke 070-924 50 78

Bloggarkiv

Run4heart med Lena Gavelin
Träning, läger, resor och andra aktiviteter inom löpning.