Kontakta mig:
lena@run4heart.se
Mobil: 070-6678783

Veckans pass

Tipsar här varje vecka om inspirerande och utvecklande träningspass för Trailrunning Sweden. 

På gång:

Möt våren i Kroatien 3-10 april 2018

Livsnjutning betyder löpning längs vackra stränder och i berg med storslagna vyer. Det betyder också god mat med nya smaker och nya spännande platser. En stor dos skratt, glädje och gemenskap ingår, liksom avkoppling och tid att andas.
Läs mer & anmälan

Trail Camp Alquézar
5-12 maj 2018.

Anmälan är öppen! 
Maila: lena@runheart.se
Eller anmäl direkt här

Ta del av run4heart nyhetsbrev

vad händer:

2015 > 02

Avslutar helgen med skidlopp i Åkersjön
En fantastisk februaridag i Åre En fantastisk februaridag i Åre

Jag, vet det blir mycket skidor nu... Men å andra sidan är skidor ett perfekt sätt att få en bra grundkondition till löpsäsongen. Sådana här dagar är skidåkning fantastiskt.

Lördagen valde jag att ta liften upp i backen för att sedan försöka återfinna någon typ av telemarksteknik utför. Bra träning får lårmusklerna, och det kändes när mjölksyran kom allt kraftigare i slutet av dagen.. En fantastisk dag, när Åreskutan visade en av sina bästa stunder, bara lite mer snö som saknades... Men vi njöt av sol, blå himmel och ändå, toppenbackar!

Lite mör i benen när jag sedan avslutade helgen med 46 km race idag(söndag). Med ett leende på läpparna i soligt febrauriväder, dålig start som jag sedan försökte förbättra på de avslutande 23 km.

Nu är jag laddad för en ny jobbvecka!

Läs hela inlägget »

Misströstade lite igår, då jag kom upp till Vålådalen +8 grader, i februari! Fick ihop ett varv på milspåret, men det var på vårskidåkning = som att åka i smör, eller mjöl, eller om du tänker dig +8 grader, värmande sol och varma vindar på det. Härligt med värmande sol, men i februari vill vi inte ha + 8 grader och vattenpölar i skidspåren...Härligt i april, men inte i februari. I natt fick vi minusgrader, spåren nydragna under morgonen och härligt skidföre, kunde nästan inte sluta varva på milen..., om inte vallan tagit slut på de isfläckar som ändå skapats efter en riktig tödag. 

Nu jobbas det in i det sista, planerar för den "riktiga" våren med löpträning och löparläger...innan jag packar iväg mot Duved, imorgon blir det skidåkning i backarna och lift upp i backarna, det var länge sedan nu. Telis skidorna är sicklade och telis pjäxorna avdammade. Jag kan gissa på bra träningsvärk inför söndagens 43 km race... (på längdskidor, förstås :-) )

Trevlig helg på er! Nu hoppas vi att vi får ha riktigt fina vinterdagar resten av helgen!

Läs hela inlägget »
Semlor på fettisdag. Semlor på fettisdag.

Ja, tänk för att det är precis vad jag kan!
Igår var det fettisdag, säkert fler än mig som åt någon semla med god aptit.
   Jag har ofta fått ovanstående fråga, kanske lite mer sällan nu, men än mer när jag var elitaktiv inom först längdskidåkning som ungdom och junior och sedan långdistanslöpning. 
    Under en period trodde jag själv på det, att jag måste vara "nyttig" och inte äta några dåliga kalorier som godis, bulle och/eller kakor till fikat, efterrätter o.s.v. o.s.v. Under den perioden, gick jag ner mycket i vikt, alldeles för mycket för att vara bra för mig. Jag åt vanlig mat, men inte tillräckligt för min kropp och min träning. Det här var när jag tränade längdskidor som junior, men ändå en tid som sedan förföljt mig under många år. Jag lyckades vända på mina tankar och jag har lärt mig mycket av den här tiden. Erfarenheter som jag idag försöker ta med mig till andra tjejer(och killar) som tränar. Det har lärt mig, att som idrottare med hög träningsmängd kan jag faktiskt äta även det där "onyttiga", min kropp kan t.o.m. behöva det i vissa lägen. Jag kan även lägga på mycket mer på tallriken än många andra, äta på kvällarna och ta den där stora glassen(jag älskar glass ;-) , eller extra fikat!) Så, är det någon som kan, så är det faktiskt vi som tränar!

Jag blir både arg, ledsen och besviken, när jag hör andra kommentera hur idrottare ser ut, eller vad de äter, eller "hur kan hon äta det där"... Någon du kommenterar kan ta åt sig så mycket mer än vad du tror! Jag vet hur det är att ständigt känna dåligt samvete, att gå ner för mycket i vikt, för att man tror att man äter nyttigt och anpassar sig efter vad man tror andra tycker, inte ta för mycket på tallriken, inget fredagsfika eller onyttiga bullar och kakor, inget godis eller läsk.... Jag vet också hur svårt det kan vara att sedan komma ur denna negativa cirkel. Idag kan jag stolt säga: Ja, tänk att jag kan det, för jag tränar... 
   Så, var stolt för den du är!  och vi som tränar kan ju faktiskt lägga på extra på tallriken och fr.a ta någon extra semla även efter fettisdag, kanske det blir en ikväll också ;-)

Läs hela inlägget »

Alla hjärtans dag kunde inte firas på ett bättre sätt. 43 km skidlopp, fick hjärtat ett bra test, att sedan komma hem lagom trött och få blommor av min kärlek, avslutade dagen på ett bra sätt.

Efter en "egen" dag med nummerlapp ute i skidspåret under lördagen, så var det dags att heja fram de svenska skidstjärnorna i spåret på världscupen i Östersund. Många imponerande skidprestationer och en härlig dag med kanonstämning ute i skogen.

Med andra ord en bra skidhelg på många sätt. Med alla hjärrtans dag som pricken över i. 

Ta hand om varandra! 

Läs hela inlägget »

Så är det klart och jag har nu en ny fin inbjudan till run4heart trail camp i Spanska pyreneérna. En träningsresa för dig som vill ha en fantastisk löpupplevelse, gillar utmaningar och älskar berg natur och storslagna vyer. 

En glad nyhet är att jag i år får med mig Susanne från Konditionsfenomenet. Susanne är själv en duktig löpare, fantastisk ledare och inspirationskälla. Susanne kommer att finnas med som hjälpledare och ger oss bättre möjlighet att dela in oss i fler grupper. 
Susanne var med på lägret förra året och känner till omgivningarna. Så kul att vi nu kan göra ett samarbete.

Susanne under 2014 års läger på Trail Camp Alquezar. I år är Susanne med oss som ledare, vilket känns enormt kul!

Läs hela inlägget »

yrke: Idrottspedagog & löptränare

Idrottspedagogik m idrottsmedicin
Idrottspsykologi Friidrottsförbundets löptränarutbildning
Flera års erfarenhet av löpkurser, att teknikträna motionärer, för att hitta sitt löpsteg och utvecklas som löpare.
Viktigaste hitta träningsglädjen!

min
löparkarriär:

10 år i friidrottslandslaget 2001–2010.
VM Paris 2003,
EM Göteborg 2006,
EM Barcelona 2010.
8 landskamper.

minnesvärda segrar:

Stockholm Marathon 2002, Göteborgsvarvet 2002, Finnkampen 2002 och 2004, Tjejmilen 2001 och 2004, Monaco Marathon 2006 , Lidingöloppet 2002 samt 2004–2006, Swiss Alpine Bergsmarathon 78 km 2009

Andra segrar
(efter min "karriär")

Axa Fjällmaraton 2013
Höga Kusten Trail 43 K 2015 
UTGS 50 K 2015
Vemdalen Fjällmaraton 2016 & 2017
Största segern är att kunna springa!

personliga
rekord:

5 000 m - 16.32 (bana)
10 000 m - 34.04
(Tjejmilen 33.35)
Halvmaraton - 1.13.03
Marathon - 2.30.39(svenskt rekord 2003-2007)
Lidingöloppet 30 K - 1.53.13

Lägenhet i
Vålådalen uthyres









Intresserad att hyra vår lägenhet i Vålådalen,
när vi inte är där och tränar?
4 bäddar med plats för extrasäng. Läs mer

Ring: Micke 070-924 50 78

Bloggarkiv

Run4heart med Lena Gavelin
Träning, läger, resor och andra aktiviteter inom löpning.