Kontakta mig:
lena@run4heart.se
Mobil: 070-6678783

Veckans pass

Tipsar här varje vecka om inspirerande och utvecklande träningspass för Trailrunning Sweden. 

På gång:

Trail Camp Alquézar
5-12 maj 2018.

Anmälan är öppen! 
Maila: lena@runheart.se
Eller anmäl direkt här

Trailresa Kroatien 6-13 oktober 2018

Livsnjutning betyder löpning längs vackra stränder och i berg med storslagna vyer. Det betyder också god mat med nya smaker och nya spännande platser. En stor dos skratt, glädje och gemenskap ingår, liksom avkoppling och tid att andas.
Läs mer & anmälan

Ta del av run4heart nyhetsbrev

vad händer:

Den här delen av året är en period, för de flesta, att lägga en bra grund. Vi ska bygga upp en stark kropp inför kommande säsong. För osss som har snö och is som underlag, men även för andra, kan löpningen den här perioden lätt bli ensidig.  Det blir lätt mycket löpning på hårt underlag och ibland även med svårt underlag som snömodd och is. Ett bra sätt att denna period kunna både undvika ensidig belastning och bygga upp en bättre allsidig styrka samt få bra grundträning, är att åka skidor. Skidåkning ger bra kondition och allsidigt styrka. Eftersom du använder hela kroppen och fler muskelgrupper än när du springer så är det ett utmärkt sätt att förbättra syreupptagningen, du blir starkare och minskar belastningen. Så njut av snön och byt ett löpass mot längdskidåkning så kommer du ännu bättre förbered inför kommande säsong.
Glad tredje advent på er alla!
Läs hela inlägget »
Snöpuls pass i skogen? Bra för både fotstyrka, puls och benstyrka. Snöpuls pass i skogen? Bra för både fotstyrka, puls och benstyrka.

Idag har vi fått massor härlig kall vintersnö i Östersund. Jag vill både med tanke på veckans pass och att vintern gjort sitt antågande i stora delar av Sverige, tipsa att passa på!

Att springa i vit fluffig snö är jättehärligt och ger bra träning. Förutom att pulsen stiger ganska fort, utan att du behöver hålla speciellt högt tempo så tvingas du även till högre knälyft, tränar bålen för att stabilsera löpningen och tränar fotlederna p.ga. den ojämna marken. Så passa på ut och pulsa, alla ni som fått snö i dagarna.

Ett tips är att genomföra dina intervaller på veckans pass i snö, tycker du att det blir för långt med tre minuter snöpuls(vilket kan vara väldigt långt om det är mycket snö..), så kör istället 1 min, t.ex. 1 min x 8-10 st med 30 sek gåvila. Jobbigt och roligt!! Jag lovar

Läs hela inlägget »

Efter resan till Kroatien, påbörjas nu planer för 2018. Trail Camp i Spanien har jag nu haft i fem år, den 5-12 maj 2018 åker vi för sjätte gången. Flera deltagare kommer tillbaka ett eller fler år, vilket visar att de, som jag, verkligen tycker om resan, platsen och löpningen vi gör. Alquézar är en plats man vill komma tillbaka till! Häng med oss 2018, så kommer du att förstå varför.

I år hoppas jag få se många både gamla och nya traillöpare som brinner för nya upplevelser i löparskor, nya löparvänner och ett minne för livet. 5-12 maj var det! Mer information hittar du på min undersida

Läs hela inlägget »

På väg hem efter en vecka som ledare för 22 traillöpare i Kroatien. Vi har sprungit i bergen längs kusten, ätit kroatiska delikatesser, åkt slingriga vägar i minibuss, sprungit lopp i Trekking, varit på Istriens högsta topp 1402 m.ö.h., smakat lokal likör, badat i havet.... En vecka fylld av löpning, upplevelser och nya erfarenheter.  

Läs hela inlägget »

Jobbigt, motvind, trötta ben, kämpa.. och helt underbart...

Det är inte så ofta jag sätter på mig nummerlappen nuförtiden, och jag kan lova det känns. Huvudet vill mer än kroppen, tävlingsmänniskan finns där någonstans, men benen räcker inte riktigt till. Men ändå står jag där på startlinjen, känner det lilla pirret, tävlingsinstinkten och glädjen att kunna.. viljan att  vinna över mig själv skräckblandad förtjusning över vad som väntar och ja, jag gillar det! Baksidan är att ha förväntningar, som att jag skulle kunna prestera som när jag tränade på en helt annan nivå, utmaningen är att stå där på startlinjen och kunna göra mitt eget lopp. Huvudsaken för mig är att kunna njuta, uppleva och känna känslan av tillfredsställelse när jag går över mållinjen och ja, jag gjorde det även i lördags. Att dessutom få stå överst på prispallen är en ära.

Det kommer bli fler gånger som jag står där på startlinjen med tanken varför och svaret blir för att jag gillar det på något sätt :-)

Läs hela inlägget »

yrke: Idrottspedagog & löptränare

Idrottspedagogik m idrottsmedicin
Idrottspsykologi Friidrottsförbundets löptränarutbildning
Flera års erfarenhet av löpkurser, att teknikträna motionärer, för att hitta sitt löpsteg och utvecklas som löpare.
Viktigaste hitta träningsglädjen!

min
löparkarriär:

10 år i friidrottslandslaget 2001–2010.
VM Paris 2003,
EM Göteborg 2006,
EM Barcelona 2010.
8 landskamper.

minnesvärda segrar:

Stockholm Marathon 2002, Göteborgsvarvet 2002, Finnkampen 2002 och 2004, Tjejmilen 2001 och 2004, Monaco Marathon 2006 , Lidingöloppet 2002 samt 2004–2006, Swiss Alpine Bergsmarathon 78 km 2009

Andra segrar
(efter min "karriär")

Axa Fjällmaraton 2013
Höga Kusten Trail 43 K 2015 
UTGS 50 K 2015
Vemdalen Fjällmaraton 2016 & 2017
Största segern är att kunna springa!

personliga
rekord:

5 000 m - 16.32 (bana)
10 000 m - 34.04
(Tjejmilen 33.35)
Halvmaraton - 1.13.03
Marathon - 2.30.39(svenskt rekord 2003-2007)
Lidingöloppet 30 K - 1.53.13

Lägenhet i
Vålådalen uthyres









Intresserad att hyra vår lägenhet i Vålådalen,
när vi inte är där och tränar?
4 bäddar med plats för extrasäng. Läs mer

Ring: Micke 070-924 50 78

Bloggarkiv

Run4heart med Lena Gavelin
Träning, läger, resor och andra aktiviteter inom löpning.