logo_lena_gavelin

Kontakta mig:
lena@run4heart.se
Mobil: 070-6678783

Veckans pass

Tipsar här varje vecka om inspirerande och utvecklande träningspass för Trailrunning Sweden. 

På gång:

Vill du få hjälp med ditt träningsupplägg. Få feedback på den träning du genomfört. Hjälp att nå ditt mål.
Läs mer här
 

Bemer partner:

Ta del av run4heart nyhetsbrev

vad händer:

Fjällöpning tillsammans med upplevelser, vattenfall,  snö, höst och vinter möts och vi fick uppskatta allt det innebär Fjällöpning tillsammans med upplevelser, vattenfall, snö, höst och vinter möts och vi fick uppskatta allt det innebär

Var det sista fjällöpningen för 2020, denna helg? Mycket troligt eftersom det nu är vitt utanför fönstret när jag tittar ut. Under helgens fjällöpning, fick vi snön i ansiktet. Det var fortfarande barmark under lördagens löpning, men dagen efter(söndag)fick vi pulsa i lite snö, träden var vita och som min kompis sa, "nu får man julkänsla"

Jag älskar att vi har årstider, och visst är det härligt att få uppleva alla olika känslor, beroende på årstid. När jag kan springa i korta tights/shorts första passet på våren, när jag svettas under ett tidigt morgonpass på sommaren och bara måste svalka mig med ett bad, när jag får andas den friska krispiga höstluften på fjället och när jag får springa i fluffsnö med julkänsla..

För mig har det blivit alldeles för lite av allt detta i år, min fotskada och operationen jag gjorde för ett år sedan gör sig fortfarande påmind. Jag har gått framåt, fått backa, gått framåt igen och backat igen. Det jag saknat mest är alla de höstlöpningar i fjällen jag hoppats kunna göra, och kanske blev jag för ivrig när jag i augusti kände att jag var redo för fjället. Jag fick några underbara pass och får uppskatta att de blev av, även om jag vill mer. Nu är jag så nöjd är jag att jag fick göra den här helgen, varvat gå med löpning, stannat och fotat, upplevt och hunnit prata en massa med god vän. Då njuter jag på fjället även om det inte går så fort eller blir så många kilometer, men det är faktiskt inte det viktigaste. Nu gäller det för mig, att fortfarande att skynda långsamt och ta vara på de tillfällen det känns bra och uppskatta det. Jag kan ibland bli frustrerad att formen är långt från där den en gång varit men lär mig också mer och mer att uppskatta de pass som verkligen blir av oavsett om jag inte känner mig lika stark som jag en gång gjort, kanske blir jag starkare på ett annat sätt?

Så glöm inte att uppskatta alla träningspass du gör oavsett fart, längd och känsla. Nu går vi mot vinter och får springa i snöfluff, snömodd och ibland ishalka, kanske det är läge att lägga in lite mer alternativ träning, som skidor och bygga upp med mer styrka så är du bättre förbered när vårkänslorna kommer och kan uppskatta alla träningspass ännu mer.

Lycka till!
 

Läs hela inlägget »

Nästa vecka startar vårens löpkurser för anställda inom Region JH, vill du delta, går du in på personalföreningens sida, där du som anställd kan anmäla dig till kurserna. Jag har två kurser, en för nybörajre samt en fortsättningskurs, båda startar tisdag 28/4, och består av 8 tillfällen. 
Jag tycker att det känns bra att genomföra kurserna, då det handlar om mindre grupper och all träning, samlingar etc. sker utomhus, så håller vi oss till de riktlinjer som finns, i alla tider och kanske framförallt dess,  är viktigt att vi håller i vår fysiska aktivitet, så välkommen du som är anställd i regionen, lär dig lite mer om löpträning, samtidigt som vi får frisk luft och gladare sinne :-)
Jag följer Folkhälsomyndighetens riktlinjer: Fysisk aktivitet är bra för folkhälsan, idrott och träning ska därför fortsätta, däremot kan aktiviteterna behöva anpassas för att minimera riskerna för smittspridning.
Utomhusaktiviteter: Fysisk aktivitet utomhus uppmuntras och innebär betydligt mindre smittspridningsrisk.
Kurserna genomförs utomhus, vi kommer att ha såväl träningen som samling och avslut ute. Självklart stannar man hemma om man känner sig sjuk eller har symtom, vi håller avstånd och på det sättet minimerar smittrisk samtidigt som vi gör något för vår egen hälsa. 
 

Läs hela inlägget »
Efter min häloperation i oktober, har jag fått sätta upp nya mål med min löpning. Nu är jag glad att kunna springa igen och mitt mål är att springa smärtfritt i fjällen i sommar. Efter min häloperation i oktober, har jag fått sätta upp nya mål med min löpning. Nu är jag glad att kunna springa igen och mitt mål är att springa smärtfritt i fjällen i sommar.

Det är mycket som hänt sedan sist jag skrev i denna blogg och det är mycket som händer runt oss just nu. Kanske vi lär oss något av den situation hela världen befinner sig, med coronapandemin. Det som jag och många andra upplever jobbigt är att vi inte vet så mycket, hur lång tid det här kommer att ta? hur länge ska våra föräldrar, och andra riskgrupper sitta hemma i karantän och undvika att träffa oss andra? När kan vi återgå till det normala? När kan vi fortsätta umgås i stora samlingar, gå på restaurang och konsert? Det hade varit så mycket enklare om vi hade ett svar ett målsnöre att ta oss över, om vi visste att den 1.a  juni, då är allt klart, då kan vi gå tillbaka till det normala, leva våra liv som vi är vana, gå tillbaka till jobbet, träffas i stora samlingar, öppna upp för löptävlingar etc.., men ingen vet och det är till stor del det som gör oss så osäkra och rädda. Vi är vana att veta, att förhålla oss till något att någon ger besked och svar.
Men, om vi tänker efter.. så är egentligen inget helt säkert, vi vet inte vad som händer imorgon, nästa vecka, nästa månad. Som idrottare har man gått igenom det många gånger, om än i mycket mindre perspektiv att ha en klar bild över hur saker och ting ska se ut, och så kommer helt plötsligt ett felsteg, ett fall, en sjukdom och det man satt upp raseras i ett ögonblick, träningsplaneringen måste justeras, söker svar - när jan jag börja belasta/träna igen, när kan jag tävla, ibland kan man få ett tydligt svar, det tar två månader, ibland vänta och se, känn efter och anpassa, och det är så kanske livet är. Vi måste anpassa oss efter saker som händer hur väl vi än har planerat, hur mycket vi än sätter upp en tydlig plan hur det ska se ut i framtiden, närmaste veckan, närmaste månaden, så kan vi aldrig veta säkert, jag måste anpassa mig efter omgivningen, det som händer runt mig och med min kropp, göra en ny plan om och om igen.. men om jag inte fortfarande har ett mål, så är det lätt att tappa fotfästet. Oavsett om jag måste göra om målet gång på gång, justera och ändra.
Så än vilken situation du befinner dig i, än vilken svårighet du har framför dig eller vad som känns jobbigt just nu, sätt upp delmål, små glädjeglimtar längs vägen, för vi vet alla att det kommer en ny dag med nya mål och möjligheter, det gäller bara att se framåt, anpassa och skapa nya möjligheter och målsättningar. Vi vet också att varje dag är värdefull och om vi kan se små glimtar i vardagen, gör det så mycket lättare att även se framåt. Idag ser jag fram emot att få komma ut på en lätt joggtur, sedan dricka mitt kaffe och bara finnas för en stund.
Även mina updrag har förändrats, jobb som blir inställt och arbetstimmar som blir färre. För min del skapar jag tid att göra saker jag inte hunnit med, titta på nya möjligheter och utmaningar, sätta upp nya mål med min verksamhet.(Får även tid att göra lite tråkigare saker, som bokföring.. ;-) )Detsamma gäller min löpning, efter en oviss tid av rehab och återgång till löpning, har jag nu kunnat börja springa upp till 5-6 km, utan avbrott, vilket i sig är små glädjeämnen i vardagen. Mitt mål är nu en långsam ökning och att jag i sommar ska kunna springa fjällöpning igen <3. 
 
Ta hand om dig och din nära och kära! Ta vara på varje dag, se även de små ljusglimtarna och se fram emot nya mål och möjligheter.

Läs hela inlägget »
Hit bar dagens promenad, underbar eftermiddag med frisk luft. Hit bar dagens promenad, underbar eftermiddag med frisk luft.

Idag är det 7 veckor sedan jag opererade bort slemsäck och lite annat i hälen. Jag följer mitt rehabprogram och det känns som jag är på rätt väg. De första 6 veckorna har inneburit väldigt låg belastning. Från vecka 3, då jag fick börja cykla lätt, har träningen bestått av 15-30 min. cykel med lätt belastning 3 ggr/vecka. Till det har jag lagt lite överkroppstyrka och bålövningar, där jag inte behöver belasta foten på något sätt. Har också kunnat promenera kortare sträckor. Från och med denna vecka ska jag få öka belastningen vilket känns riktigt skönt, idag fick jag till och med till en promenad ca 40 min. i lite raskare takt. Så underbart att få lite frisk luft, helst en sådan här dag när solen visade sig, minusgrader och utsikt över vita fjäll. Då vet jag vad jag mår bra av.. att få röra mig utomhus och kunna andas frisk luft samtidigt som jag får njuta av naturen. 

Läs hela inlägget »
Fotoperation 9 oktober
Fotoperation 9 oktober

Det är nu snart en månad sedan jag gjorde en opeartion av min höger fot. Under ett par års tid har jag slitit med smärta och svullen häl, det har gått bättre ibland och vid vissa tillfällen väldigt ont. Jag har varit till olika ortopedläkare med inte fullt så bra resultat, smärtan har kommit tillbaka när jag återgått till mer löpning. I våras fick jag nog.. Kollade upp lite vad andra löpare med problem i hälen gjort och vart de fått hjälp. Jag fick till slut remiss till Hålan Alfredson i Umeå. Äntligen fick jag träffa en läkare som jag kände förtroende för, som inte "bara" ville spruta kortison i hälen utan kunde förklara vad som var fel och vad som borde göras. En kraftigt inflammerad slemsäck och operation krävdes. Rehab ca 3 månader.
Inte så roligt att lägga sig på operationsbordet i maj, när hela våren med uppbokade löpgrupper och hela sommarsäsongen skulle bli förstörd. Det tyckte inte läkaren heller utan föreslog att jag skulle vänta till hösten, springa det jag kunde under vår/sommar och sedan ta kontakt och beslut när jag ville göra en operation.

Så.. jag har sorungit i sommar, mer eller mindre ont, inte känt mig motiverad att göra längre pass, då smärtan då har blivit större, men jag har kunnat springa och göra de jobb jag velat. Hela tiden med tanken att jag ska göra en operation, för jag vill ju kunna springa utan smärta, vill kunna springa de där underbara passen på fjället, utan att ha ont, kunna fortsätta jobba som löpcoach och anordna löpupplevelser.

Så den 9.e oktober var det dags, och nu är det gjort. En månads rehab är gjort och jag kan nu gå på foten, men det blir inga långa promenader och i begränsad fart. Har börjat cykla utan belastning, hela 30 min!

Mitt mål nu är att bli helt bra, kunna springa utan smärta och kunna fortsätta leva som löpare, kunna springa mina härliga pass i fjäll och/eller bergsmiljöer, uppleva nya miljöer med löpskor utan smärta.  

Korta promenader, med tid attt reflektera och titta påfjällen, till våren springer jag där igen... Korta promenader, med tid attt reflektera och titta påfjällen, till våren springer jag där igen...

Just nu bestär min rehab av korta promender. Cykel utan belastning samt stretch av foten 2-3 minuter/dag. Lägger till lite styrketräning där jag inte behöver involvera foten t.ex. armhävningar(på knä), sit ups, rygglyft + att jag får tid till mer yoga och meditation på mornarna. Kanske jag blir lite rörligare och starkare i bål och armar efter detta?

Läs hela inlägget »

yrke: IdrottspedagogInspiratör & löptränare

Idrottspedagogik m idrottsmedicin
Idrottspsykologi Friidrottsförbundets löptränarutbildning
Flera års erfarenhet av löpkurser, att teknikträna motionärer, för att hitta sitt löpsteg och utvecklas som löpare.
Viktigaste hitta träningsglädjen!

min
löparkarriär:

10 år i friidrottslandslaget 2001–2010.
VM Paris 2003,
EM Göteborg 2006,
EM Barcelona 2010.
8 landskamper.

minnesvärda segrar:

Stockholm Marathon 2002, Göteborgsvarvet 2002, Finnkampen 2002 och 2004, Tjejmilen 2001 och 2004, Monaco Marathon 2006 , Lidingöloppet 2002 samt 2004–2006, Swiss Alpine Bergsmarathon 78 km 2009

Andra segrar
(efter min "karriär")

Axa Fjällmaraton 2013
Höga Kusten Trail 43 K 2015 
UTGS 50 K 2015
Vemdalen Fjällmaraton 2016 & 2017
Största segern är att kunna springa!

personliga
rekord:

5 000 m - 16.32 (bana)
10 000 m - 34.04
(Tjejmilen 33.35)
Halvmaraton - 1.13.03
Marathon - 2.30.39(svenskt rekord 2003-2007)
Lidingöloppet 30 K - 1.53.13

Lägenhet i
Vålådalen uthyres









Intresserad att hyra vår lägenhet i Vålådalen,
när vi inte är där och tränar?
4 bäddar med plats för extrasäng. Läs mer
Hyr ut via airbnb eller ring:
 Micke 070-924 50 78

Bloggarkiv

Run4heart med Lena Gavelin
Träning, läger, resor och andra aktiviteter inom löpning.