logo_lena_gavelin

Kontakta mig:
lena@run4heart.se
Mobil: 070-6678783

Veckans pass

Tipsar här varje vecka om inspirerande och utvecklande träningspass för Trailrunning Sweden. 

Vecka 16- 4 x 1000 meter. Passet med "hatkärlek" :-), klassiska 1000 meters intervaller.
 

Vill du få hjälp med ditt träningsupplägg. Få feedback på den träning du genomfört. Hjälp att nå ditt mål.
Läs mer här
 

På gång:

Trail Camp Alquézar
5-12 maj 2018.

Fullt! Anmälan stängd 

Trailresa Kroatien 6-13 oktober 2018

Livsnjutning betyder löpning längs vackra stränder och i berg med storslagna vyer. Det betyder också god mat med nya smaker och nya spännande platser. En stor dos skratt, glädje och gemenskap ingår, liksom avkoppling och tid att andas.
Läs mer & anmälan

Ta del av run4heart nyhetsbrev

vad händer:

Nu kan du få hjälp av mig att lägga upp din träning för att nå just ditt mål.

Det ska bli jättespännnade att få följa några löpare och hjälpa dem att nå sina mål, stora som små...

Jag har många gånger fått frågan att lägga upp ett allmänt träningsupplägg inför t.ex.ett specifikt lopp som Marathon eller Lidingöloppet. Jag har alltid fastnat i att det är omöjligt att lägga upp en planering som ska funka för alla. Oavsett om man har samma mål, så kan man ha så vitt skilda bakgrund, och förutsättningar. Nu har jag äntligen, med hjälp av Trailrunning Sweden, tagit steget att börja med ett Coach verktyg online. Jag ser fram emot att hjälpa enskilda individer med personligt anpassade program, med en planering som är anpassad efter just deras bakgrund och förutsättningar. Mitt specialistområde blir såklart framförallt mot långdistans med mycket erfarenhet inom både asfaltslöpning och trail. Jag har coachat allt från nybörjare till elit och som mitt motto är det viktigaste att vi har en röd tråd i glädjen som ska genomsyra det du gör.  
Välkommen med din anmälan!

Läs hela inlägget »
Firat nyår i Vålådalen, flera skidturer i fantastiska vinterfjäll. Tid för reflektion. Firat nyår i Vålådalen, flera skidturer i fantastiska vinterfjäll. Tid för reflektion.

Andra dagen på året 2018, det är nu vi ska ha nyårslöfte, vad ska hända året 2018? Vad ska jag prestera under året? Jag har också fått frågan, vilka tävlingar blir det i år? vad har du för mål? Jag har också funderat på det och det svar jag kommit fram till är: Jag ska må bra! Jag håller även fast vid mitt mål att jag ska träna för att orka göra det jag gillar mest av allt med löpning, kunna springa flera timmar på fjället. För att klara det vet jag att jag måste ha delmål som inte är lika roliga t.ex. träna styrketräning minst en gång i veckan, göra mina rehabövningar och se till att behålla en viss rörlighet. Sedan kan jag lägga in något intervallpass för att det är roligt och ger mig styrka, eller ta ett löppass som inte känns lika roligt för jag vet att jag kommer tacka mig själv när jag efter två timmar på fjällöpningen känner att jag har faktiskt har ork en stund till. Mina känslor får styra om och när jag ska tävla. Jag vill fortsätta springa, åka skidor, vara ute i naturen. Mitt högsta mål för 2018 ligger dock inte i träning och tävling. Mitt största mål 2018 är att ge mig själv mer tid att reflektera, ta vara på varje dag, inte på det sättet att jag "måste" göra en massa saker varje dag, tvärtom, jag ska lära mig lyssna på mitt inre, vad vill jag idag och i större grad låta mina känslor styra. 

Gott Nytt År på er!

Läs hela inlägget »
Den här delen av året är en period, för de flesta, att lägga en bra grund. Vi ska bygga upp en stark kropp inför kommande säsong. För oss som har snö och is som underlag, men även för andra, kan löpningen den här perioden lätt bli ensidig.  Det blir lätt mycket löpning på hårt underlag och ibland även med svårt underlag som snömodd och is. Ett bra sätt att denna period kunna både undvika ensidig belastning och bygga upp en bättre allsidig styrka samt få bra grundträning, är att åka skidor. Skidåkning ger bra kondition och allsidigt styrka. Eftersom du använder hela kroppen och fler muskelgrupper än när du springer så är det ett utmärkt sätt att förbättra syreupptagningen, du blir starkare och minskar belastningen. Så njut av snön och byt ett löpass mot längdskidåkning så kommer du ännu bättre förbered inför kommande säsong.
Glad tredje advent på er alla!
Läs hela inlägget »
Snöpuls pass i skogen? Bra för både fotstyrka, puls och benstyrka. Snöpuls pass i skogen? Bra för både fotstyrka, puls och benstyrka.

Idag har vi fått massor härlig kall vintersnö i Östersund. Jag vill både med tanke på veckans pass och att vintern gjort sitt antågande i stora delar av Sverige, tipsa att passa på!

Att springa i vit fluffig snö är jättehärligt och ger bra träning. Förutom att pulsen stiger ganska fort, utan att du behöver hålla speciellt högt tempo så tvingas du även till högre knälyft, tränar bålen för att stabilsera löpningen och tränar fotlederna p.ga. den ojämna marken. Så passa på ut och pulsa, alla ni som fått snö i dagarna.

Ett tips är att genomföra dina intervaller på veckans pass i snö, tycker du att det blir för långt med tre minuter snöpuls(vilket kan vara väldigt långt om det är mycket snö..), så kör istället 1 min, t.ex. 1 min x 8-10 st med 30 sek gåvila. Jobbigt och roligt!! Jag lovar

Läs hela inlägget »

Efter resan till Kroatien, påbörjas nu planer för 2018. Trail Camp i Spanien har jag nu haft i fem år, den 5-12 maj 2018 åker vi för sjätte gången. Flera deltagare kommer tillbaka ett eller fler år, vilket visar att de, som jag, verkligen tycker om resan, platsen och löpningen vi gör. Alquézar är en plats man vill komma tillbaka till! Häng med oss 2018, så kommer du att förstå varför.

I år hoppas jag få se många både gamla och nya traillöpare som brinner för nya upplevelser i löparskor, nya löparvänner och ett minne för livet. 5-12 maj var det! Mer information hittar du på min undersida

Läs hela inlägget »

yrke: IdrottspedagogInspiratör & löptränare

Idrottspedagogik m idrottsmedicin
Idrottspsykologi Friidrottsförbundets löptränarutbildning
Flera års erfarenhet av löpkurser, att teknikträna motionärer, för att hitta sitt löpsteg och utvecklas som löpare.
Viktigaste hitta träningsglädjen!

min
löparkarriär:

10 år i friidrottslandslaget 2001–2010.
VM Paris 2003,
EM Göteborg 2006,
EM Barcelona 2010.
8 landskamper.

minnesvärda segrar:

Stockholm Marathon 2002, Göteborgsvarvet 2002, Finnkampen 2002 och 2004, Tjejmilen 2001 och 2004, Monaco Marathon 2006 , Lidingöloppet 2002 samt 2004–2006, Swiss Alpine Bergsmarathon 78 km 2009

Andra segrar
(efter min "karriär")

Axa Fjällmaraton 2013
Höga Kusten Trail 43 K 2015 
UTGS 50 K 2015
Vemdalen Fjällmaraton 2016 & 2017
Största segern är att kunna springa!

personliga
rekord:

5 000 m - 16.32 (bana)
10 000 m - 34.04
(Tjejmilen 33.35)
Halvmaraton - 1.13.03
Marathon - 2.30.39(svenskt rekord 2003-2007)
Lidingöloppet 30 K - 1.53.13

Lägenhet i
Vålådalen uthyres









Intresserad att hyra vår lägenhet i Vålådalen,
när vi inte är där och tränar?
4 bäddar med plats för extrasäng. Läs mer

Ring: Micke 070-924 50 78

Bloggarkiv

Run4heart med Lena Gavelin
Träning, läger, resor och andra aktiviteter inom löpning.