2 maraton, 1 vecka

I helgen var det dags igen, ett nytt maratonlopp, på skidor... Som "gammal" längdskidåkare har jag väl lite fördel, att jag åkt mycket skidor sedan jag var barn, hursom är det en bra träningsform även som löpare. Numer ser jag mig som en skidmotionär som gärna tar på sig nummerlappen och med den på försöker jag alltid(för det mesta) göra så bra som möjligt av den dagen. Med skidloppen får jag riktigt bra träningspass, den där känslan efteråt som man bara får efter tävling :-) Jag tar ut mig lite extra. Dessutom är skidor ett riktigt bra komplement till löpningen. Längdåkning ger mig kondition, bålstabilitet, allmän styrka och skonsamma träningstimmar dessutom är det fantastiskt att fina vinterdagar kunna åka ut ett par timmar i skog och fjäll.
Att skidåkning är något skonsammare än löpning, gör att jag faktiskt kan åka två maratonloppp på en vecka och däremellan klämma in 10 km kommunskida i elljusspåret hemma i Ås. Att jag är en bättre löpare än skidåkare visar sig att jag har svårt att komma ner i samma tider på 42 km skidåkning som mina bästa maratontider på asfaltsmaraton. Denna helg åkte jag in på 2.36 att jämföra med mitt personbästa på 2.30 på "löpmaraton". Nästa helg är det dags igen 42 km i Haldo Hanssons minne :-). En ny utmaning, härligt skidpass och (förhoppningsvis) "go känsla" efter målgång.

Förra lördagen 41 km i Ö-vik, denna lördag 42 km i Östersund, däremellan ett kvällslopp, 10 km kommunskida hemma i Ås. Skidsäsong :-)
För att hålla igång löpmusklerna och lite löptålighet försöker jag lägga in en eller ett par pass med löpning även under "skidveckorna". Ha en fortsatt bra vecka!
// Lena

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln

-