Åk mer skidor!

Skidspår Skidspår

Ett problem för många löpare är att hålla sig skadefri, ofta kanske man vill för mycket och gärna springer även om allt inte känns helt ok. Under min elitsatsning hade även jag problem med många skador, en orsak var att jag helt enkelt sprang för mycket på hårda underlag och lyssnade inte tillräckligt eftersom viljan var så stor att träna mer..  Ett sätt att komma ur den onda cirkeln var att åka mer skidor.
När jag började springa på en högre nivå, så kom jag ursprungligen från längdåkningen, med det hade jag byggt upp en otroligt bra grund att stå på, men när löpningen tog överhand blev belastningen för hög. När jag tappade en hel säsong 2007, funderade jag hur jag skulle bryta den onda cirkeln, svaret blev att gå tillbaka och åka mer skidor. Jag anmälde mig till Vasaloppet och gjorde mycket grundträning under vintern på längdskidor. Ett bra sätt att träna uthållighet och kondition utan att få samma höga beslastning som på löpning. Dessutom är det fantastiskt härlig träningsform, när vintern är som bäst! 2009 vann jag sedan Swiss-alpine. En del av den uthållighetsträningen grundlade jag under vintern med längdåkning.
Så passa på! Ut i spåret, träna på längdskidorna och lägg din grund till en bra start inför trailsäsongen 2016.
Vad gör du i helgen? Jag hoppas på några mil i skidspåret i Vålådalen :-)

Ut i skidspåret
Ut i skidspåret

Du som har möjlighet! Längdåkning super för din uthållighet och kondition. Lägg en del av din grundträning vintertid i skidspåret, det har du nytta av till sommarens trail-löpning!
// Lena

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln

-