Svisch på förra veckan & knästabilitet 

P4 gänget har bl.a. fått i hemläxa att träna knästabilitet med enbensböj framför spegeln hemma. Att rita gubbar på knäna kan vara ett sätt att kontrollera att knät går rakt, och inte vinklar inåt :-) P4 gänget har bl.a. fått i hemläxa att träna knästabilitet med enbensböj framför spegeln hemma. Att rita gubbar på knäna kan vara ett sätt att kontrollera att knät går rakt, och inte vinklar inåt :-)

Helt otroligt vad veckor kan gå fort, föregående vecka sa verkligen bara svisch... Det rullar på som vanligt och förra veckan innehöll extra mycket aktiviteter då jag förutom avslut med kommunens löpgrupper(Tack för i år!), hade löpträning och sändning med P4 tränar under måndagen. Den sedvanliga löpgruppen med landstinget på onsdagskväll och två privatlektioner med löpträning, så inte konstigt att veckan flög iväg. 
Den viktiga styrketräningen!
Något jag lagt märke till när jag möter så många som vill förbättra sin löpteknik, bli snabbare och/eller springa längre är att väldigt många tappar en del i den viktiga styrketräningen, detta märks bl.a. på att många har problem med knästabiliteten, så veckans tips får bli träna knästabilitet! Börja med vanliga benböj, gärna framför en spegel, kontrollera att knäna går rakt över foten och inte faller in, fortsätt med enbensböj på samma sätt, gå så långt ner att du känner att du har kontroll över knät. Gör 10 repetioner på varje ben, börja så och utveckla senare till 2-3 set. Detta går utmärkt att göra framför en spegel hemma. Lycka till!
 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln

-