Knästabilitet i snöblask :-)

Utfallssteg, för löpstyrka. Tar bra på sätesmusklerna Utfallssteg, för löpstyrka. Tar bra på sätesmusklerna

Tänk vad tiden går fort, igår var det dags igen för "P4 tränar", två veckor sedan sist... Dessutom fick vi känna på att vintern är på väg, därav en lyssnarfråga: Vad ska man springa i för skor på vintern? Jag svarar när det är is och halt rekommenderar jag broddar eller dubbade skor, vid "riktigt" vinterväglag med packad snö och kanske t.o.m sandade gångvägar funkar det bra med vanliga skor.
Så åter till radiogänget, igår körde vi lite löpstyrka varvat med fartlek. Så här såg passet ut:
- Jogg några minuter
- löpskolning för att stärka löpmuskulaturen och förbättra spänst, vi körde höga knän, hälkick och en kombination av de två övningarna. när vi gjort det var vi riktigt varm och kunde köra
- fartlek, där vi delade in oss och sprang åt varsitt håll på en grusväg, joggade bort och när jag visslade i pipan så skulle de vända och springa snabbt tills de möttes sedan fick de fortsätta jogga och när jag visslade vända och springa fort, så även om Leif och Ricky är på olika nivå i sin träning kunde de köra övningen gemensamt.
- Sedan joggade vi tillbaka till radion.
- och körde styrka i form av utfallssteg, enbenshopp och eftersom jag såg att det var lite si och så med knästabiliteten fick de även öva extra med att göra enbensböj och koncentrera sig på att böja knät rakt ovanför foten.
Så hemläxan blev: mer styrka och öva knästabilitet framför spegeln hemma, viktigt eftersom vi inte vill ha några knäskador :-)

Anneli koncentrerar sig i enbensbenböj för att förbättra knästabilteten och styrkan.

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln

-