P4 tränar

Foto: Janne Mårdberg/Sveriges Radio Foto: Janne Mårdberg/Sveriges Radio

Igår var jag på P4 Jämtland och startade en ny programserie, "P4 tränar", med det här härliga gänget. Missade du programmet kan du lyssna här
Ett härligt gäng med olika åldrar, bakgrund, ambitioner och mål. En riktigt rolig utmaning.
Här är deltagarna:
Emelie Andersson - siktar på att köra Tjejvasan, har i dagsläget problem med ett knä.
Annelie Lanner - målet är att må bra, ha roligt och fortsätta träna tre gånger per vecka.
Ricky Karström - sprang i fjol Stockholm maraton och siktar nu på att göra om det med en bättre upplevelse och bättre tid, 4.15 är målet.
Leif Landin - rör sig idag inte mer än promenader med hunden, vill komma igång och träna regelbundet.
Om två veckor träffar jag gänget igen, detta är deras "hemläxor" till nästa gång:
Emelie - jag fick veta att hon inte har någon "riktig diagnos"på sitt knä och därför svårt att veta vad som krävs, hennes första läxa blir därför att ta kontakt med en sjukgymnast som kan hjälpa att diagnosera och ge några rehabövningar som hon kan jobba med. Ett mål på längre sikt ska vara att hon ska kunna springa igen.
Annelie - För att hon även fortsättningsvis ska tycka att träningen är rolig, så ska hon variera träningen, till nästa gång har hon fått i "läxa" att lägga in lite fartlek i något av löppassen där hon ökar farten t.ex. mellan x antal lyktstolpar, eller några andra riktmärken i omgivningen och sedan springer/joggar riktigt lugnt däremellan.  
Ricky - För honom är "långpasset" en av de viktigaste passen, som maratonlöpare, för att vänja kroppen att vara ute under en längre tid. Detta pass ska vara i lugnt tempo, för att inte slita för mycket. Strunta i km tider och sträcka, bestäm istället en tid som du ska vara ute och spring gärna på lite mjukare underlag nu medan möjlighet finns, Ricky ska köra ett sådant pass på ca 2 timmar tills nästa gång vi ses. Jag fick ju även höra att han har sprungit ca 2 mil på sina tidigare långpass på drygt två timmar. därför tyckte jag att det kändes realistiskt att han ska springa en mil på 60 min, han ska välja ett relativt lättsprunget underlag och flack sträcka, genomföra ett sådant pass t.ex veckan innan vi ska ses. Däremellan har han förstås några kortare löppass.
Leif - första hemläxan är att skaffa träningskläder som han känner sig bekväm i, ett par bra löparskor som han kan använda både för löpning och promenad. Andra hemläxan är att försiktigt börja lägga in partier av lätt jogg i sina promenader 2-3 min, med 5 min promenad mellan varje upprepning, gör det 3 ggr/vecka. T.ex 30 min promenad, gå 10 min, jogg 2 min, gå 5 min, jogg 3 min gå 5 min, jogg 2 min avsluta med promenad.

P4 tränar gänget med Emelie, Annelie, Ricky och Leif. Foto: Janne Mårdberg/Sveriges Radio

Måndag den 6.e oktober träffar jag det här gänget igen, ska bli spännade att höra hur de har klarat sin första hemläxa :-)
Vill du träna med Leif, Emelie, Ricky och Annelie?
Måndagen den 6 oktober kan du få träna med P4 Jämtlandsgänget under ledning av mig.
Den som betalar mest till Världens barn får komma till P4 Jämtlands sändning om 2 veckor, den 6 oktober, få träningstips och delta i passet som är löpteknik.

Så vill du komma till radion och få ett träningspass med löpteknik måndagen den 6 oktober så ska du inte tveka.. Maila till P4jamtland@sverigesradio.se och ge ditt bud...

 // Lena

Kommentera gärna:

Du kan ändra denna exempeltext. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Donec libero. Suspendisse bibendum. Cras id urna. Morbi tincidunt, orci ac convallis aliquam, lectus turpis varius lorem, eu posuere nunc justo tempus leo. Donec mattis, purus nec placerat bibendum, dui pede condimentum odio, ac blandit ante orci ut diam.

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln

-