Ett litet tips inför fjällturen...

Efter 14 km, Stensdalen, färden fortsätter mot Vålåstugorna Efter 14 km, Stensdalen, färden fortsätter mot Vålåstugorna

Ett tips: har du tänkt göra en längre fjälltur med löpskorna, kör inte ett styrkepass dagen innan med mycket benstyrka, om du inte är riktigt van... Jag har som mål att köra ett styrkepass i veckan, jag är absolut inte bäst på att gå in på gymmet och köra styrka, så ett bra pass i veckan på minst 45 min, är ett realistiskt mål för mig, just nu. Detta styrkepass är också nödvändigt för mig, för att hålla min knäskada på avstånd. Så eftersom det blivit dåligt med träning tidigare i veckan, så var det sista chansen att nå veckans mål. Det blev en dryg timme på gymmet med uppvärmning och sedan mycket benstyrka, bl.a. utfallssteg med vikter, säteslyft med TRX band, knäböj m.m.
Problemet är att jag nu(förstås)hade kännbar träningsvärk när jag idag gav mig ut på en efterlängtad långtur från Vålådalen. Så dagens tur gick inte fort men den varade desto längre... Men i den här miljön behöver jag inte räkna km tider och att ta det lugnt i de brantaste partierna både uppåt och neråt, gör ingenting... Jag fick i alla fall ihop någonstans mellan 37-40 km(glömde min Garmin klocka hemma, så har inga exakta km eller höjdmeter), det jag vet är att jag totalt var ute 4 1/2 timme, med diverse stopp på vägen. Ett längre stopp gjorde jag(som vanligt) i Stensdalen efter 14 löpta km, en fantastisk plats som jag kan stanna vid rätt länge :-).
Skönt med kaffe och sedan bastu när jag var tillbaka i Vålådalen, fastän det är snart juli... Efter påfyllning av energidepåerna, åter laddad för lite vårstädning i stugan, så nu kanske somaren kan få komma!! Posititvt - det är mygg- och knottfritt på fjället!
 

Bra dag på fjällturen, trots träningsvärk och tunga ben. Kalla vad, men myggfritt!

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln

-